Om

24 februari 2013

istället

Kan man ha födelsedag och kalas utan tårta? I alla år med alla olika alleriger vi haft har vi bakat Pavlovatårta. Den är god. Men ack så trött jag är på den nu. Så på mitt kalas i år blev det ett dessertbord med olika godsaker.

Muffins i maskin 12 st


125 g smör, smältes
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl mjölmix 
1 tesked bakpulver
1 tesked fiberhusk
2 msk mjölk eller youghurt (jag tog youghurt)
1 dubbeldajm

Recept och tillvägagångssätt står i den lilla boken som följer med maskinen. (Man kan såklart grädda dem i vanlig ugn, jag gissar på 200 grader i 10-12 minuter. Tidsvinsten med den lilla rosa maskinen blir därmed minimal). Dajmen hackade jag i för skojs skull. Den lade sej som en kletig massa i botten på formen, men ändå.





Mjölkchokladfrosting



1 dl grädde
150 g mjölkchoklad
60 g smör
2,5 dl florsocker
3 msk kakao
1 tsk kokande vatten

Häll grädde i en kastrull och värm upp. Rör ner hackad choklad och fortsätt att röra tills allt har smält. Ställ blandningen i kylen i 30-60min. Den ska bli ungefär rumsvarm.
Vispa rumsvarmt smör fluffigt. Häll i florsockret, kakaon och det kokande vattnet. Rör om.
Ta ut chokladblandningen från kylen och häll ner i smörkrämen. Vispa tills allt är väl blandat. Är frostingen för rinnig så kan du tillsätta lite mer florsocker eller ställa in den i kylen en liten stund.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...