Om

14 november 2012

julkänsla

Nej, julkänsla har faktiskt jag inte och längtar ihjäl mej efter julen gör jag inte heller, som så många andra verkar göra. Men jag blev sugen på julens smaker, jag blev sugen på pepparkakor. Glutenfria pepparkakor är inte så goda som "vanliga" tycker jag. Jag har genom åren testat att göra egen pepparkaksdeg, köpa färdig deg från härsochtvärs och naturligtvis testat färdigbakta kakor. Det finns en sort som jag tror smakade ok och dem tänker jag testa igen närmre jul. Nu får det bli pepparkaksmuffins istället. Och kanske bjuder jag er på lite julkänsla, så varsågoda!






Pepparkaksmuffins cirka 20 st


3 ägg
2 1/2 dl socker
50 g smör
2 dl grädde
1 dl rårörd lingonsylt
4 dl mjölmix
1 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel 
2 tsk stött kardemumma
1 krm mald nejlika
1 tsk malen ingefära

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, blanda med grädde och lingonsylt. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smörjoxet. Blanda alla torra ingredienser med varandra och rör sedan varsamt ner i smeten och blanda tills det är slätt. Sätt pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3 med smet. Grädda i cirka 15 minuter mitt i ugnen

Frosting, om du vill göra cupcakes hittar du här. Skippa lemoncurden och garnera med några frysta lingon. Jag kan tänka mej att det blir gott att smaksätta frostingen med lite kanel, dock blir det inte så snyggt att titta på.




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...